Hoe schrijf ik een artikel in 3 stappen

Waar let je op als je een artikel schrijft? Deze handleiding geeft je in drie stappen, richtlijnen, tips en suggesties die je helpen een artikel te schrijven. Je hebt verschillende soorten artikelen, met verschillende doeleinden en doelgroepen. Denk aan een artikel in een nieuwsbrief, personeelsblad, krantenartikel, wetenschappelijk artikel. Ieder type heeft zijn eigen karakter en kenmerken. Om de handleiding kort en bondig te houden, behandelt het de ‘schrijf’ kenmerken die bruikbaar zijn bij diverse artikelen. Veel plezier met lezen en succes met schrijven.

Stap 1. Voorbereiding is het halve werk

  • Ga NIET direct schrijven. Gebruik circa 40% van je tijd voor een goede voorbereiding.
  • Wat wil je met het artikel bereiken?
    Moet de lezer tot actie overgaan, is het een informerend artikel of wil je de lezer amuseren? Is het doel van het artikel overtuigen of overhalen, gebruik dan argumenten en schrijf in voordelen voor de lezer.
  • Heeft het onderwerp nieuwswaarde en is het actueel? Een artikel met hogere nieuwswaarde en met een actueel onderwerp wordt meer en beter gelezen.
  • Verplaats je in de doelgroep.
    Ga op de stoel van je doelgroep zitten. Wat vindt de doelgroep belangrijk? Wat zijn hun behoeften/interesses? Bepaal wat volgens jou de voorkennis van je bezoekers is. Kennen ze al veel technische woorden, of zijn het absolute beginners?
    En bedenk: What’s in it for them? Een goed artikel levert de lezer toegevoegde waarde.
  • Welke stijl past bij de doelgroep en bij het thema? Een artikel voor professoren schrijf je anders dan een artikel voor middelbare scholieren. Bij professoren kan je moeilijkere leesstijl gebruiken en bij scholieren gebruik je makkelijkere leesstijl. Kies schrijfstijlen die passen bij de doelgroep, kies bijvoorbeeld tussen: vaag-exact, bondig-overtollig, stijf-gemoedelijk en zakelijk-emotioneel.
  • Verzamel nuttige informatie, bijvoorbeeld bij betrokken/doelgroep of via Google en oriënteer welke informatie interessant is om te vermelden.
  • Bedenk een concept titel, die de lading dekt.
  • Denk eerst net zo lang na totdat je uit je hoofd in twee of drie zinnen kunt vertellen wat globaal de inhoud van je verhaal moet zijn. En wel zo dat IEDEREEN van de doelgroep het begrijpt. Ga dan pas schrijven.

Stap 2. Schrijven van een artikel

  • Schrijf eerst je artikel zonder te letten op spelfouten, zinsbouw, lengte van zinnen, lengte van tekst. Dat haalt je uit de concentratie. Schrijf wat in je opkomt. De controle, herschrijven en inkorten komt later.
    Hiervoor gebruik je circa 20% van je tijd.
  • De 1e alinea is een samenvatting van waar het artikel over gaat. Waarom is het interessant/actueel/boeiend/van belang/bijzonder/etcetra.? Op welk onderdeel/element zoomt dit artikel in?
  • Beantwoord in de 1e alinea (lead) de W’s (5) & H (1): Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.
    – Wie: over wie gaat het / voor wie is dit interessant?
    – Wat: wat is het onderwerp precies?
    – Waar: op welke plaats indien relevant / of waar hebben we het eigenlijk over?
    – Wanneer: in tijd / in welke gevallen?
    – Waarom: waarom gebeurt dit / speelt dit / hoezo dan?
    – Hoe: hoe gaan we er over berichten / hoe pak je dit onderwerp doorgaans aan?
    Tip: Ook voor bovenstaande punten geldt dat het niet erg is als je in het begin meer tekst opschrijft. Later kan je dit herschrijven en bondiger formuleren.
  • In de volgende alinea’s kan je de  W’s en H uitwerken. Wordt de tekst lang, gebruik dan tussenkopjes.
  • Eindig het artikel met een ‘slot’. Bijvoorbeeld een conclusie of een actie.
  • Dus / kortom / met andere woorden? Waar komt het nu eigenlijk op neer. Wat is nu de winst / fun / waarde van in het artikel beschreven informatie?
  • Bedenk een pakkende titel. Maak een titel kort en krachtig, maar wel zo dat duidelijk is waar het artikel over gaat.

Stap 3. Controle van een artikel

  • De resterende 40% van je tijd gebruik je om te schrappen, editen, opnieuw te beginnen enzovoort.
  • Redigeer je schrijfwerk naar een zo minimaal mogelijk aantal woorden.
  • Gebruik spellingscontrole (klinkt te simpel om waar te zijn, maar wordt nog regelmatig vergeten).
  • Laat de tekst door een derde lezen (liefst iemand uit de doelgroep).
  • Laat de tekst even rusten en lees (liefst hardop) de tekst na één of twee dagen, nog een keer.
  • Zijn alle negatieve formuleringen vervangen door positieve?  Schrijf ‘ onze maaltijden zijn goedkoop’ i.p.v. ‘onze maaltijden zijn niet duur’ of ‘makkelijk’ i.p.v. ‘niet moeilijk’. De lezer legt het accent op het tweede (negatieve) woord en onthoudt dit. De zin ‘ons restaurant is nooit gesloten’ lijkt misschien positief maar gaat uit van het negatieve en mist hierdoor zijn kracht (accent ligt op ‘gesloten’ en dit woord zal ook onthouden worden.)

     

    Bronvermeldingen:
    http://www.tekstschrijver-tim.nl
    http://www.hoedoe.nl
    http://www.html-site.nl
    Zakelijke communicatie I

     

    Advertenties

    Over Marc Dekkers, Comee.nl

    Organizer of inspiring Events & Conferences | Communication Pro | Business Developer | Loves Social & Cross media | E-commerce | Food | Mountainbiker
    Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, je publiek beter bereiken en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

    Geef een reactie

    Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

    WordPress.com logo

    Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

    Twitter-afbeelding

    Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

    Facebook foto

    Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

    Google+ photo

    Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

    Verbinden met %s