Het succes van LinkedIn (netwerken) bepaal je zelf!

Voor elke ondernemer is een goed netwerk essentieel. Als congresorganisator maak al jaren gebruik van LinkedIn en neem deel aan diverse netwerken zoals Vereninging Industrie Pers, Open Coffee (OC), BNI, Suitclub. Netwerken is een dagelijks onderdeel van mijn werk, het is een verlengstuk van mijn acquisitie, positionering, vinden van congrestopics, sprekers etcetera. LinkedIn en netwerken zijn waardevolle instrumenten om nieuwe mensen te ontmoeten, relaties te versterken en kansen te creëren. Sta eens stil hoe bij jou de (meeste) business (lees ook congresideeën) ontstaat? Daat gaat via warme contacten, mensen die je kent, of eigenlijk mensen die jou kennen. Via vrienden, familie, kennissen, buren, oud studiegenoten, oud collega’s, tevreden klanten etcetera. Mensen die jouw goed kennen en tevreden zijn over jou of jouw product, bevelen je aan bij hun relaties. Het is daarom belangrijk om interesse te tonen in je netwerk en de relatie met hen te onderhouden. Laat je zien, laat je horen, toon interesse en deel informatie.Want ook hiervoor geld…zonder energie geen resultaat. Is LinkedIn (netwerken) een walhalla en brengt het gouden bergen? Nee, zo eerlijk ben ik dan ook wel weer. Maar creëert het kansen? Levert het ideeën en business opportunities? Ja dat zeker.

LinkedIn brengt mij in contact met mensen die ik uit het oog verloren ben. Denk aan oud klasgenoten of oud collega’s. Mensen waar je ooit een band mee had. Via LinkedIn ben ik snel met ze gelinked. Om het contactproces te versnellen, maak ik een afspraak voor “een persoonlijk gesprek”. Maar mijn tijd is beperkt en met wie maak ik een afspraak en wie (voorlopig) niet? Via het Linkedinprofiel verzamel ik de informatie van mijn oud klasgenoot. Waar werkt hij of zij? Wat is zijn functie/werkzaamheden? Zijn interesses? Welke contacten heeft hij?  Op deze wijze kom ik in contact met interessante ‘oude’ relaties en ontstaan er interessante congresideeën .

Ik gebruik LinkedIn om een afspraak voor te bereiden. Ik typ de naam van mijn afspraak in bij “People” en kijk bij “How you’re connected to” of we ‘mutual friends’ hebben. Via zijn groepen kan ik zien waarin hij geïnteresseerd is. Bij zijn contacten kan ik zien of hij met personen gelinked is, waar ik graag mee in contact wil komen.

Via LinkedIn genereer ik informatie en ideeën voor het organiseren van evenementen en congressen. Ik ben bekend met heel wat congreslocaties, maar voor sommige projecten heb je net een andere locatie nodig. Via het uitzetten van een discussie “congreslocatie gezocht” op de LinkedIn group “Benelux Event Professionals” krijg ik allerlei suggesties van locaties die ik nog niet kende.
Idem dito met sprekers en dagvoorzitters voor congresprogramma’s. Voor een congres was ik opzoek naar een dagvoorzitter uit Brabant die affiniteit heeft met de zorg. Middels het uitzetten van een discussie op de linkedgroup “Brabant Network”, heb ik veel interessante suggesties gekregen.
Verder zal je versteld staan hoeveel interessante mensen en onderwerpen je tegenkomt bij de discussies. Interessante ideeën voor congresthema’s. Probeer het eens uit.

Om het succes van mijn bezoek aan netwerkbijeenkomsten te verhogen, gebruik ik LinkedIn ‘Events’. Vele evenementen zoals OC zijn staan daar op vermeld. Via de button ‘attending’ kan je precies zien wie zich heeft aangemeld. Je kunt je voorbereiden wie je wil ontmoeten. Je kunt hem of haar via “Send a message’ vooraf een mail sturen, om op het evenement een afspraak te maken.
Verder kan ik bij ‘Events’/Browse Events/My connections zien welke Events mijn contacten bezoeken. Wellicht is het interessant om daar ook naar toe te gaan en met hem of haar  af te spreken.

LinkedIn (netwerken) is voor mij een ontuitputtende bron van informatie en contacten en is een dagelijks onderdeel van mijn werk geworden. De kracht van zit vooral in de 2e graad. Niet de mensen die jij kent, maar de mensen die zij kennen. En LinkedIn (netwerken) bepaalt  niet jouw succes. Het succes van LinkedIn (netwerken) bepaal je zelf.

Zullen wij linken?  http://nl.linkedin.com/in/marcdekkers

Enkele tips om meer uit LinkedIn te halen:

  • Lees het boek: ‘Hoe LinkedIn nu echt gebruiken’, van Jan Vermeiren. Op de link: http://www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com/Hoe-linkedin-nu-ECHT-gebruiken-NL-light-versie.pdf kun je een gratis light versie van een uitstekend boek over LinkedIn downloaden. Ik kan je aanraden om het hele boek te kopen voor 14,95 in PDF of 19,95 in print op: http://www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com/nl-buy.html
  • Deel waar je mee bezig bent, creëer visibility. Op je LinkedIn Home pagina staat een overzicht van recente ‘status updates’. Als je regelmatig je ‘netwerk updates’ wijzigt, verhoog je de kans dat jij ook op de Home pagina van jouw contacten komt te staan.
  • LinkedIn informeert je over zakelijke ontwikkelingen van je netwerk. Je ziet bijvoorbeeld wanneer een contact van baan is veranderd. Stuur hem of haar op dat moment een berichtje. Mensen vinden het fijn als ze aandacht krijgen en dit geeft jou weer de gelegenheid om de relatie te onderhouden.
  • Koppeling Twitter-LinkedIn. Vermeld in je twitterbericht de hashtag #in en je bericht verschijnt ook in je LinkedIn Status update. Je kan ook je status update bericht automatisch plaatsen op Twitter door het vakje Twitter aan te klikken.
  • Verander  de tekst ‘My website’ en ‘My company’. Kies bij “profiel/websites/other” zodat je de standaard tekst ‘My website’ kan veranderen in een eigen (bedrijfs)naam.
  • Je kunt met andere leden direct contact opnemen. Veel mensen staan het niet toe dat iemand direct contact met hen kan opnemen (ze zetten die optie uit in hun ‘Account & Settings’). De standaard optie in alle Groups is echter dat de leden direct contact met elkaar kunnen opnemen. Bijna niemand weet dat deze optie ook kan worden uitgezet.
  • Breid je LinkedIn netwerk uit door bijvoorbeeld je Outlook contacten uit te nodigen om te linken. Dit gaat via Add Connections/Import your desktop email contacts. Verander het ‘standaard’ uitnodigings bericht van LinkedIn wel in een eigen tekst. Dat is persoonlijker.
  • Kopieer de contactgegevens van je nieuwe linkedincontacten via “Download vCard” eenvoudig in je outlook adressenboek.
Over Marc Dekkers, Comee.nl

Organizer of inspiring Events & Conferences | Communication Pro | Business Developer | Loves Social & Cross media | E-commerce | Food | Mountainbiker
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

