Een evenement organiseren om klanten te krijgen

Dit artikel kwam ik op het web tegen en wil ik graag met jullie delen.

by Erno Hannink on 3 March 2009 · in KB marketing

Het is enorm interessant om als zelfstandige of kleine ondernemer evenementen te organiseren. Je kunt er namelijk veel aandacht mee krijgen. Veel mensen leren jou tegelijk kennen. Veel sneller dan 1-op-1 ontmoetingen.

Je kunt hiervoor natuurlijk ook naar een netwerkbijeenkomst gaan, maar als je er zelf een organiseert sta jij meer in de belangstelling. Je kunt kennismaken met iedereen die binnenkomt. Ze kunnen kennis maken met jou door je presentatie en organisatie.

Als je dan een evenement organiseert is het wel leuk dat er wat mensen komen. Belangrijk daarbij is dat het mensen zijn uit je doelgroep.
Hoe ga je er nu voor zorgen dat er mensen komen naar je evenement? Je gaat ze uitnodigen.

Als het goed is bouw je al een lijst van mensen uit je doelgroep die graag oplossingen horen van jou. Oplossingen voor een probleem dat ze hebben. Dit is een lijst met emailadressen, die je maandelijks interessante nieuwsbrieven stuurt. Dit gaat het makkelijkste met een nieuwsbrief dienst, zeker als je meer dan 50 lezers wilt hebben.

Je stuurt ze nu ook een uitnodiging van je evenement. Het evenement gaat ze namelijk nog meer informatie geven in een korte tijd. De deelnemers kunnen gebruik maken van meerdere zintuigen om de informatie op te nemen. Verder kunnen ze netwerken met andere deelnemers, zo kunnen ze vragen hoe andere deelnemers klanten krijgen bijvoorbeeld.

Naast deze nieuwsbrief, ga je jouw online netwerk kennis laten maken met je evenement.

  1. Je hebt een pakkende – actieve naam voor het event
  2. Je hebt een website specifiek voor het event.
  3. Je geeft mensen de gelegenheid om zich te verbinden met andere deelnemers
  4. Je stimuleert het netwerken voor de deelnemers
  5. Je geeft de deelnemers de gelegenheid om je evenement te promoten

Nu zijn er veel manieren om dit te doen, ik heb er een aantal genoemd onder aan dit artikel. Sinds eind 2008 is events op LinkedIn ook een interessante manier om dit te doen.

Zit je op LinkedIn en heb je daar een redelijk uitgebreid netwerk? Voeg je event dan toe aan LinkedIn met Events.

LinkedIn Events LinkedIn Events 

 

Andere mensen die in je netwerk zitten of passen in de doelgroep krijgen het evenement te zien als ze op de start pagina van LinkdeIn staan. Het staat rechts op je scherm. Aangezien ik het interessant vindt om te zien welke events er zijn, heb ik het wat naar boven verplaatst. Zo zie ik altijd de nieuwste en interessante event.

Dit verplaatsen gaat heel eenvoudig. Je gaat met de muis over de blauwe balk met ‘Events’. Als je muis verandert in 4-pijltjes klik je op de linker muisknop en houd deze vast. Dan sleep je dit blokje ‘Events’ naar de nieuwe plek.

aanbevelingen voor evenementen aanbevelingen voor evenementen 

 

Het aanmaken van een nieuw event is niet ingewikkeld. Klik op ‘Add an event’ en voila. Om alle onderstaande velden te krijgen klik je nog op ‘Add more details’

Event toevoegen Event toevoegen 

 

Als deelnemer kun je zien wie zich hebben aangemeld. Zo kun je al vast kennis maken met deelnemers via Linkedin.

Aangemelde deelnemers Aangemelde deelnemers 

 

Dit is hoe je aanmeld of toont dat je interesse hebt.

Aanmelden Aanmelden 

Waarom zou je laten zien dat je interesse hebt, terwijl je al weet dat je niet gaat?
Op deze manier kunnen andere mensen in je netwerk kennis maken met interessante evenementen.
Verder kan op basis van je interesse worden gekeken naar andere events die je ook interessant zou kunnen vinden. Deze verschijnen dan op je LinkedIn start pagina.

 

Andere opties voor de promotie van je event:

 

Deze event sites zijn overigens ook handig in de planning van je eigen evenement. Zo kun je onderzoeken dat er niet toevallig een event voor dezelfde doelgroep op dezelfde dag is gepland.
Voor de duidelijkheid, dit zijn allemaal gratis mogelijkheden om je event te promoten.

Ter aanvulling op het artikel van Erno: Er bestaan ook (deels) betaalde promotie sites zoals:

  • Yeon – Alleen betalen voor daadwerkelijke inschrijvingen en/of leads.
  • Eventbrite – Internationaal georiënteerd, maar ook voor Nederlandse evenementen. Gratis plaatsing voor evenementen die gratis zijn. Je betaalt een x% fee al je een betaald evenement organiseert.

 

Advertenties

Over Marc Dekkers, Comee.nl

Organizer of inspiring Events & Conferences | Communication Pro | Business Developer | Loves Social & Cross media | E-commerce | Food | Mountainbiker
Dit bericht werd geplaatst in evenementen marketing/communicatie/promotie en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Een evenement organiseren om klanten te krijgen

  1. Leuke functionaliteit van LinkedIn om events aan te kondigen. Mooi uitgelegd!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s