Een congres is een middel, maar wat is je doelstelling?

Als je jezelf deze vraag stelt “hoe organiseer ik een congres” ben je als het goed is, al een stap verder in het proces van marketing/communicatie. Je marketing- en je communicatiedoelstellingen zijn bekend. Je kent de doelgroepen en je weet wat je wil bereiken. Het juiste middel wat je wilt inzetten is een bijeenkomst met een inhoudelijke component, zoals een congres. Toch?!

Regelmatig maak ik mee dat een organisatie een congres wil organiseren, terwijl de marketing- en communicatie doelstellingen weinig of zelfs niet zijn gespecificeerd.  “Ja, we willen een boodschap verkondigen aan onze (potentiële) klanten en relaties en daarom gaan wij een congres organiseren”. Voordat je kiest voor een congres is het belangrijk te weten  wat de marketing- en communicatiedoelstellingen zijn. Wie je doelgroep is. Zijn het bijvoorbeeld directeuren, middle management of inhoudelijke deskundigen. Hoe specifieker je de doelgroep kan omschrijven, hoe beter. Denk aan branche, functie, bedrijfsgrootte, regio etc. Wat wil je bij de doelgroep bereiken? Gaat het om kennis, houding of gedrag? Beantwoord daarom eerst vragen zoals:

–          Wat is jullie onderscheidend vermogen/ Unique Selling Points (USP, waarmee je je onderscheidt van de concurrentie)?

–          Wie zijn de doelgroepen?

–          Met welke DMU-leden hebben we rekening te houden?

–          Wat zijn de behoeften van de doelgroepen?

–          Wat zijn de marketing/communicatie doelstellingen?

–          Wat wil je bereiken (kennis/houding/gedrag) en bij welke doelgroep?

–          Wat ga je vertellen(boodschap) en aan wie?

–          Wat is de kennis van de doelgroepen?

–          Wat weet/vindt/kan/doet mijn doelgroep?

–          Zijn er eisen gesteld met betrekking tot de keuze van kanaal, communicatiesoort en/of  medium? Zo ja, welke?

–          Wat is het budget?

–          Etc.

 

Natuurlijk is dit slecht een greep uit de vragen die je jezelf kan stellen. Maar je snapt wel wat ik bedoel. Zijn de doelstellingen en doelgroepen bekend dan kan je beter beslissen of een congres het juiste middel is.

Advertenties

Over Marc Dekkers, Comee.nl

Organizer of inspiring Events & Conferences | Communication Pro | Business Developer | Loves Social & Cross media | E-commerce | Food | Mountainbiker
Dit bericht werd geplaatst in strategie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s